1394/9/16 دوشنبه پیام دکتر قرائتی به مناسبت 16 آذر روز دانشجو

دکتر عبدالرسول قرائتی رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس با صدور پیامی فرا رسیدن روز دانشجو را به همه دانشجویان به ویژه دانشجویان دانشگاه پیام نور دراستان فارس تبریک گفت.


در بخشی از این پیام آمده است: 16 آذر ، روز دانشجو، روز استکبارستیزی این قشر مهم وتاثیر گذار در جامعه است. روزی است که جنبش دانشجویی، استقلال خواهی و مخالفت با استعمار را به نمایش گذاشت تا همیشه به عنوان پرچمدار بیداری و نماد آگاهی بماند.


دانشجو ودانشگاه به عنوان مغز متفکر جامعه می تواند جامعه اسلامی ما را به مسیر پیشرفت وتعالی رهنمون سازد.دانشجویان پیام نور استان فارس نیز همگام با همه دانشجویان کشور گام های مهم واستواری را در راه توسعه وپیشرفت علمی ایران اسلامی برداشته اند که امیدواریم با ایجاد زیرساخت های لازم،شاهد حضور پررنگ تر دانشجویان در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی واجتماعی کشور باشیم.


شانزده آذر نماد بیداری انسان‌هایی آگاه بر تاریکی‌های زمانه خویش و نماد همیشه در صحنه و هوشیار بودن دانشجو و دانشگاه در تمامی تحولات کشور است. طاغوت و سیاهی، ظلم و بیداد تا دل‌های روشن در میان نباشد از میان نمی‌رود.


*لازم به ذکر است روز دانشجو، در ایران به ۱۶ ماه آذر اطلاق می‌شود. این روز، به یاد سه دانشجو که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون نایب رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.


دانشجو مظهر بیداری و دانشگاه نماد آگاهی رسانی و مبدا تحولات کشور است.استقلال و آزادی و امنیت فضای دانشگاه به موازات استقلال، آزادی و امنیت روانی و اخلاقی جامعه است. محدودکردن دانشگاه به معنای عدم تحرک و پویایی جوانان انقلابی و مسلمان ماست.


وقایع آذر ۱۳۳۲، نمایانگر واکنش دولت کودتا به فعالیتهای دانشجویی بود و به دنبال آن سرکوب نظام‌مند تمامی اشکال دیگر مخالفتها، روی داد.۱۶ آذر، توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور که مرکز اجتماع و مباحثه مخالفان حکومت پهلوی در خارج از ایران بود، روز دانشجو نامیده شد. دانشجویان پس از آن، هر سال در این روز اعتصابهای دانشجویی به راه می‌انداختند و در واقع ۱۶ آذرماه به معیار خوبی برای ارزیابی میزان نفرت از حکومت شاه و توانایی و نفوذ مخالفان در بین روشنفکران، تبدیل شد. این روز از آنزمان، همچنان از اهمیت تاریخی برجسته‌ای در ایران برخوردار بوده است.

 
امتیاز دهی